Voedselbank

Ik dank alle medewerkers en vrijwilligers van voedselbank Leiden voor hun liefdevolle inzet en de energie die zij geven door middel van de voeding en door hun hartelijkheid en werk, en ik dank alle mensen die wel eens iets geven aan de voedselbank om uit te delen en alle studenten in leiden die wel eens iets overhouden van hun feestjes en dit langs brengen, de politie van Leiden, instellingen en andere organisaties en inwoners die wel eens doneren, mensen met volkstuinen die groenten brengen, de persoon die er elke week voor zorgt dat iedere bezoeker van de voedselbank wortels heeft.....


dinsdag 23 december 2014

Artikel AD: Brigitte dolblij met Jumbo-doos

Brigitte dolblij met Jumbo-doos: 'Tapenade! Wat een luxe!'

24
Eefje Oomen
22-12-14 - 12:01

 
Video Acties van Q-music, van Jumbo, van scholieren uit allerlei steden. De voedselbanken worden dezer dagen overstelpt met donaties, eten en - doorgegeven - kerstpakketten. Brigitte Schrijvers (47) is dolblij met haar kerstdoos van de Jumbo. ,,Tapenade! Luxespul dat ik me normaal nooit kan veroorloven.''
Schrijvers plaatste een filmpje op Youtube waarin ze live één voor één de spullen uitpakt die zij, als klant van de voedselbank, van Jumbo kreeg. Sinaasappelsap, knoflooksaus, tomatentapenade. ,,Ik was zo klaar met die negatieve reacties op de Jumbo-actie dat ik wilde laten zien hoe blij ik met zo'n doos ben.''

Het dankfilmpje maakte Brigitte ook voor de vrijwilligers van de voedselbank, die ze wel allemaal aan de borst zou willen drukken. ,,Het heeft mij 2 jaar gekost voordat ik naar de voedselbank durfde. Ik schaamde me dat ik er aan moest kloppen. Nu heb ik een grenzeloze bewondering voor al die mensen die daar keihard voor niks staan te werken. Ik zal nooit zonder bedankje weglopen.''

Voedselbank
De voormalig verpleegkundige raakte in de problemen toen ze een chronische ziekte kreeg en in de WAO verzeild raakte, waarna de schulden zich opstapelden. Een vriend adviseerde haar bij de voedselbank in Leiden aan te kloppen en ze is blij dat ze over haar gêne heen is gestapt. ,,Nu heb ik vaker gezonde dingen als aardappelen, groenten en fruit in huis. Ik ben nog steeds ziek, rijd in een scootmobiel, maar voel me door beter eten wel fitter.''

Brigitte Schrijvers is één van die 85.000 mensen die dezer dagen van hun lokale voedselbank - er zijn er inmiddels 157 - wat extra's voor de feestdagen krijgen. Soms is dat via een super als Jumbo, zoals dit jaar. Soms zijn het bedrijven die het geld voor de reguliere kerstpakketten voor het personeel omzetten in een donatie. Of kleine middenstanders die overgebleven etenswaar laten ophalen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten